Gereedschap

Handige conversie KPI's

conversie KPI's #8

Zet conversie KPI's in om je doelstellingen te bereiken!

Wil je je conversie doelstellingen bereiken? Dan is het belangrijk om je doelen meetbaar te maken. KPI’s bieden hierin de oplossing. Een KPI zorgt voor focus en maakt doelen concreet. Hierdoor weet je eenvoudig in welke mate je op schema loopt en waar je eventueel kan bijsturen om je conversie doelstellingen te bereiken.

Key Performance Index (KPI) = Concrete cijfermatige doelstellingen die de prestaties van een onderneming monitoren met als doel deze te verbeteren. Een voorbeeld van een KPI is: “Volgend kwartaal moeten er 15% meer bezoeken via de Google Ads campagne gegenereerd zijn.”

widget.Title

Van strategie naar KPI’s

Begin met het helder maken van je strategie. Op basis hiervan kun je eenvoudig lange termijn doelstellingen opstellen. Deze lange termijn doelstellingen vertaal je vervolgens naar korte termijn operationele doelstellingen. Let op: je maakt het jezelf makkelijk door deze korte termijn doelstellingen direct af te stemmen op de fases van de customer journey. Met behulp van het See, Think, Do, Care-model kun je per fase de juiste KPI’s toevoegen.

widget?.Image.Name

De customer journey

De juiste KPI’s voor een campagne zijn dus afhankelijk van de fase van de customer journey waarin de consument zich bevindt. Hieronder staan alle vier de fases weergegeven.

See-fase: Deze fase staat bovenaan elke marketingfunnel en omvat alles rondom brand awareness. Binnen deze fase passen bijvoorbeeld de volgende KPI’s: totaal aantal bezoekers op website, unieke bezoekers op website, keyword performance, aantal volgers op sociale media of Click Through Rate op social media.

Think-fase: Nadat je doelgroep naar je toe is gekomen, is het belangrijk deze vast te houden. Voorbeelden van KPI’s binnen deze fase zijn terugkerende bezoekers op website, bounce rate per pagina, comments en likes op sociale media, contactopnames via formulieren of free trials. Deze laatste twee kun je bijhouden door de URL van de bedanktpagina van het contactmoment te meten en in te stellen als doel in Analytics.

Do-fase: Binnen deze fase worden leads betalende klanten. KPI’s die hierbij passen zijn bijvoorbeeld het aantal orders of deals, lead-to-customer ratio, verkoopomzet of Return on Marketing Investment (ROI). Door ook de stappen in het bestelproces inzichtelijk te maken kun je zien waar mensen afhaken.

Care-fase: De belangrijkste stap in het proces waarbij een langetermijnrelatie met de klant centraal staat. Het einddoel hiervan is heraankopen en mond-op-mond reclame. Hierbinnen passen bijvoorbeeld de KPI’s: Customer Lifetime Value (CLV), retentiegraad, aanmeldingen en contactmomenten via de nieuwsbrief of het aantal gedeelde berichten op social media.

Maak je KPI’s SMART

Nadat je passende KPI’s hebt gevonden, is het zaak deze concreet te maken. Door het SMART maken van je doelstellingen, geef je richting aan wat je specifiek wilt bereiken. Hierdoor is de kans groter dat je je KPI’s in de praktijk inzet. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden.

widget?.Image.Name

KPI’s meten via Google Analytics

Veel KPI’s kun je gemakkelijk via Google Analytics (4) bijhouden. En wanneer je enhanced e-commerce instelt in Google Analytics, kun je de KPI’s meten aan de hand van concrete omzetcijfers.

Kies bijvoorbeeld de gemiddelde bestelwaarde als KPI: doel is om deze toe te laten nemen door klanten meer te laten bestellen. Andere KPI's zijn conversiepercentageomzet per productgroep. (Bron: E-commerce KPI's Google Merchandise store - demo account).

Indien je organisatie geen e-commerce koppeling heeft en doormeet, kun je ook andere gegevens gebruiken om het succes van je site te beoordelen:

  • Scrolldiepte (op landingspagina’s en blogs)
  • Interacties op landingspagina’s (zoals het aanklikken van infographics, video’s of telefoonnummers).
  • Hoeveelheid downloads (whitepapers, infopakketten en onderzoeken)

Tenslotte kun je via Lookerstudio of GA4 custom rapporten maken en deze periodiek naar jezelf te mailen de belangrijkste KPI’s realtime bijhouden en zien of je op schema ligt of dat je eventueel nog kan bijsturen. Zo blijf je bewust bezig met je marketinginspanningen en zorg dat je conversiedoelstellingen makkelijker behaald worden.

Wessel

Wil je weten hoe we deze tip optimaal kunnen toepassen voor jouw website?

Ik vertel je er graag meer over.

Wessel Haaxman Optimalisator