De juiste KPI’s voor een campagne zijn dus afhankelijk van de fase van de customer journey waarin de consument zich bevindt. Hieronder staan alle vier de fases weergegeven.
See-fase: Deze fase staat bovenaan elke marketingfunnel en omvat alles rondom brand awareness. Binnen deze fase passen bijvoorbeeld de volgende KPI’s: totaal aantal bezoekers op website, unieke bezoekers op website, keyword performance, aantal volgers op sociale media of Click Through Rate op social media.
Think-fase: Nadat je doelgroep naar je toe is gekomen, is het belangrijk deze vast te houden. Voorbeelden van KPI’s binnen deze fase zijn terugkerende bezoekers op website, bounce rate per pagina, comments en likes op sociale media, contactopnames via formulieren of free trials. Deze laatste twee kun je bijhouden door de URL van de bedanktpagina van het contactmoment te meten en in te stellen als doel in Analytics.
Do-fase: Binnen deze fase worden leads betalende klanten. KPI’s die hierbij passen zijn bijvoorbeeld het aantal orders of deals, lead-to-customer ratio, verkoopomzet of Return on Marketing Investment (ROI). Door ook de stappen in het bestelproces inzichtelijk te maken kun je zien waar mensen afhaken.
Care-fase: De belangrijkste stap in het proces waarbij een langetermijnrelatie met de klant centraal staat. Het einddoel hiervan is heraankopen en mond-op-mond reclame. Hierbinnen passen bijvoorbeeld de KPI’s: Customer Lifetime Value (CLV), retentiegraad, aanmeldingen en contactmomenten via de nieuwsbrief of het aantal gedeelde berichten op social media.