Deze tip staat hier nog 2 dagen
Vier schrijftips voor heldere én overtuigende teksten
Meer resultaten behalen met je teksten? Vandaag hebben we vier schrijftips voor je opgesteld, die je direct in de praktijk kunt toepassen. Lees ze snel en maak gebruik van de voordelen. Welke tips pas jij toe?
Tip 1: Zet een helder doel
Bedenk wat je van de lezer verwacht. Heb je een duidelijke call to action? Vraag actief om een reactie door ‘neem contact op via’ en ‘schrijf je in door’ te gebruiken. Zorg er daarnaast voor dat je doel helder en concreet is voor de lezer. Wat krijgen zij er voor terug als ze overgaan tot actie? Heb je aangegeven waar mensen terecht kunnen voor meer informatie?
Tip 2: Kan Het Weg? Oftewel KHW?
Is je tekst bondig geschreven? Door KHW toe te passen kom je er achter wat ‘need to know’ en ‘nice to know’ is. Kijk naar je eigen webpagina en bedenk bij elk stukje tekst: Kan Het Weg? Vermijd passieve woorden zoals zullen, kunnen en gaan en maak je tekst concreet door woorden zoals ‘binnenkort’ te vervangen door een exacte datum. Alles met als doel de klant richting conversie te sturen en afleiding weg te halen.
Tip 3: Maak gebruik van powerwords
Power words spelen een grote rol in het overtuigen van je bezoeker. Het zijn woorden en termen die inspelen op emoties en bezoekers een bepaalde actie of handeling uit te laten voeren. Deze power words kun je toepassen aan de hand van de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Kan je bijvoorbeeld inspelen op schaarste door power words zoals ‘exclusief’, ‘beperkt beschikbaar’ of ‘tijdelijk’ te gebruiken? Of op autoriteit door de woorden ‘aanbevolen door’, ‘gecertificeerd’ en ‘garantie’ in te zetten?
Tip 4: Stel de lezer centraal
Vraag jezelf bij elke zin af: wat heeft mijn lezer hier aan? Vervang bijvoorbeeld ‘Het is ons doel om onze patiënten de beste zorg te geven.’ door ‘Als patiënt krijg je bij ons de beste zorg.’ Spreek daarnaast dezelfde taal als je lezer. Wordt de afkorting die je wilt gebruiken direct herkend of kun je er beter iets meer uitleg bij geven?
Meer conversie door onweerstaanbare teksten
Tekst is naast design, UX en snelheid één van de belangrijkste factoren voor een goede website. Daarom besteedt Basic Orange ook hier serieus aandacht aan bij haar klanten en bieden wij als gecertificeerd partner de cursus van Wim van der Mark, Martin van Kranenburg en Etienne Donicie aan onze klanten aan. Daarnaast zorgen we er dankzij een periodiek optimalisatie-overleg voor dat de schrijf-technieken optimaal worden toegepast in de websites van onze klanten.
Basic Orange is het eerste full-service website-bureau dat gecertificeerd is voor Schrijven voor het Brein: dé e-learning cursus en hét boek over psychologisch beïnvloeden met tekst voor online.
Deze tip is een onderdeel van de reeks praktische online kennistips van Basic Orange. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen via ons Facebook of LinkedIn kanaal.