Car

Succesvolle websites sinds 1995.

Hoe dan?

Lees ons geheim

In september 1995 begonnen als de eerste Nederlandse webshop voor cd’s, en inmiddels uitgegroeid naar een gedreven en persoonlijk webbureau. Met een geweldig team dat iedere dag hard zijn best doet om, samen met onze klanten, voor het beste resultaat te gaan.

Geweldig natuurlijk, maar hoe is dit ons gelukt in deze aan constante verandering onderhevige branche? Onze growth hacker Laryssa interviewde onze directeur Maarten Dirksen en kwam tot een verrassend antwoord. Haar conclusie in een paar woorden:

"Lang bestaan laat niet zien dat je verouderd bent, maar dat je wendbaar en innovatief genoeg was om mee te groeien."

Lees hieronder het hele interview: 

Ongeveer drie maanden geleden begon ik mijn reis als growth hacker. Een functietitel die zo hip en innovatief klinkt, dat ik verwachtte terecht te komen bij een start-up met een grappige woordspeling in de naam, of bij een visionaire multinational die elektrische auto’s en raketten verkoopt.

In plaats daarvan belandde ik bij mijn huidige baan bij Basic Orange. Een middelgroot Nederlands IT- en communicatiebureau met een simpele naam, een solide reputatie en een lange geschiedenis. De meeste van mijn collega’s zijn geen twintigers meer. We komen met de fiets naar kantoor en eten gewoon een broodje kaas tijdens de lunch. We werken voor grote klanten, maar pronken daar niet mee. Was dit ogenschijnlijk doorsnee bedrijf de plek waar ik innovatie zou vinden?

Zoals het blijkt: ja, absoluut.

Op een maandagochtend vertelt mijn baas Maarten terloops een grappig verhaal: hoe hij en een paar vrienden het bedrijf ooit oprichtten met het idee om muziek-cd’s te verkopen via een automaat (voor de Nederlanders: een “FEBO-muur” voor cd’s). Origineel idee, maar al snel kwamen ze erachter dat niemand daar echt op zat te wachten.

Het jaar is 1995 en het internet doet voorzichtig zijn intrede in het dagelijks leven. Een omslagpunt volgt. Omdat Maarten en zijn vrienden in hun vrije tijd al veel aan het coderen zijn, besluiten ze geen cd’s via een muur te verkopen, maar via Holland’s eerste online cd-winkel. 35 gulden per cd en drie weken levertijd – klinkt geweldig, toch?

Misschien niet naar huidige maatstaven, maar in 1995 bleef de website niet onopgemerkt. Er waren destijds weinig mensen met webdesign-vaardigheden. Al snel volgde nog een omslagpunt en veranderde Basic Orange in een webontwikkelbureau. En dat was pas het begin. In de jaren daarna liet het bedrijf oude methodes los en kwamen er nieuwe diensten bij, zoals het ontwikkelen van websitestrategieën, persona’s en recenter online personalisatie,  optimalisatie en uiteraard AI.

We denken vaak dat innovatie draait om het uitvinden van spannende nieuwe producten, maar vergeten dat het ook gaat om het aanpassen van ideeën en processen aan de behoeften van nu. Nieuwe manieren van werken zijn minstens zo belangrijk als nieuwe producten. Hoe doen wij dat bij Basic Orange?

widget.Title

Innovatie is vooruitzien

Wanneer ik mijn collega’s vraag wat innovatie voor hen betekent, hoor ik vooral synoniemen als ‘vernieuwing’, ‘vooruitgang’ en ‘verbetering’. Ook ‘technologie’ wordt genoemd, evenals gadgets zoals de hololens of de USB-pet rock (briljant, zoek het maar op). Natuurlijk komen ook namen als Tesla en Google voorbij.

Ik vraag Maarten waarom mensen vaak meteen aan dit soort dingen denken. Hij vertelt over een presentatie die hij eens zag: “Wist je dat van de 500 grootste bedrijven uit de jaren ’50 er nu nog maar zo’n 10% bestaat? Vaak hoor je dat dit door nieuwe technologieën komt, denk aan Uber of Airbnb. Maar de spreker maakte een belangrijk punt: de helft van die bedrijven was al verdwenen vóór de jaren ’80. En toen waren er nog geen moderne technologieën. Dus innovatie draait niet per se om technologie.”

“Bij Uber is het niet de app die innovatief is, maar de manier waarop ze problemen rondom taxi’s hebben opgelost: onduidelijke kosten, onvoorspelbare aankomsttijden, geen idee wie je chauffeur is. Dáár zat de vernieuwing. Technologie is slechts een hulpmiddel. Echte innovatie is inspelen op de wereld van vandaag.”

widget.Title

Soms faal je (en leer je daarvan)

Innovatie is een continu proces. Elk bedrijf dat lang genoeg bestaat, krijgt te maken met keerpunten – en soms ook met mislukkingen.

Zo’n zes jaar geleden leerde Basic Orange dit op de harde manier. Van statische HTML’s in de jaren ’90 waren we doorgegroeid naar een zelfgebouwd CMS en mailsysteem. Het was een lastige keuze om die eigen systemen los te laten toen er betere open source-oplossingen beschikbaar kwamen.

“We ontwikkelen nog steeds websites, maar puur webdevelopment hoeft tegenwoordig niet per se meer in Nederland te gebeuren. Dat kan ook in India – en goedkoper. Wij zitten hier in het hart van Amsterdam. We kennen de Nederlandse cultuur. We kunnen helpen met het ontwikkelen van online strategieën, persona’s en customer journeys, iets wat niet vanuit India kan worden gedaan. We zijn misschien niet de eerste die de stap hebben gezet naar communicatiebureau, maar in ieder geval hebben we die stap op tijd voorzien.”

“Hier gaat het om heel strategische veranderingen. Wat interessant is, is dat zulke grote veranderingen zich nu steeds sneller lijken op te volgen. Onze eerste stap – werken met eigen software – duurde vrij lang: van het midden van de jaren ’90 tot 2012. Twee jaar geleden, in relatie tot onze strategische diensten, stuitte ik op online personalisatie. Twee programmeurs uit Rotterdam hadden een plug-in ontwikkeld die ze verkochten aan bureaus zoals het onze, maar ze boden geen enkele ondersteuning in het gebruik ervan.”

“Ik realiseerde me dat juist dit gebrek aan service het probleem was. Het gaat niet alleen om de tool, het gaat er ook om hoe je die gebruikt. In dit geval draait het om het bouwen van persona’s en het effectief afstemmen van je content daarop. Wij hebben zowel de technische kennis als de strategische knowhow. Dus besloot ik hun plug-in te kopen. Meteen voelde ik dat dit ons kon onderscheiden van andere bureaus. Onze eerste grote verandering ging puur om overleven, maar deze keer gingen we een stap verder: ik denk dat we deze trend op tijd hebben gezien en misschien zelfs nu vooroplopen.”

widget.Title

De valkuilen van verandering

Het is waar, er gebeuren veel spannende dingen op mijn nieuwe werkplek. De online personalisatietool staat op het punt gelanceerd te worden en ondertussen werken we aan de opzet van een optimalisatie- en growth hacking-programma. Allemaal erg gaaf, maar ik vraag me ook af: is het niet riskant om zo sterk te focussen op deze nieuwe diensten?

“Het kan ook een nadeel zijn,” zegt Maarten. “We zitten in een transitie. Het grootste deel van onze omzet komt nog steeds uit webontwikkeling, maar op dit moment heb ik daar minder verkoopproposities lopen dan normaal. Dat zou een valkuil kunnen zijn. Als ik me te veel op nieuwe ideeën richt, kan het te laat zijn om terug te vallen op onze grootste inkomstenbron.”

“Hoewel natuurlijk ook de webdevelopment-teams blijven innoveren. Dat is niet stilgevallen. Om een kwaliteitsproduct te leveren, moet je de juiste kennis in huis hebben. Die basis van ervaring en expertise is heel belangrijk. Ik denk dat dat zo’n 75 tot 80 procent moet zijn. Als dat niet zo is, ben je eigenlijk weer een start-up en denk je niet echt aan de lange termijn. En dat is nu juist wél wat ik hier probeer te doen.”

Innovate to survive

Aan het eind van ons gesprek deelt Maarten een leuk feitje: “Wist je dat wij het oudste webbureau van Nederland zijn dat nog in handen is van de oorspronkelijke oprichter? De meesten zijn verdwenen of gefuseerd. Wij bestaan sinds 1995 – dat maakt me trots.”

Zijn conclusie is simpel maar krachtig: innovatie gaat over overleven. Bedrijven die zich niet aanpassen, verdwijnen. “Innovate to survive.”

Voor mij als millennial was dat een eyeopener: oud zijn als bedrijf betekent niet dat je vastgeroest bent, maar dat je wendbaar genoeg bent geweest om te blijven bestaan. Je hoeft geen hippe start-up of techgigant te zijn om innovatief te zijn. Je kunt ook gewoon Basic Orange zijn.


Door Laryssa Aijal, growth hacker Basic Orange

Maarten

Wil je weten hoe we ook met jou een structurele samenwerking kunnen starten?

Ik vertel je er graag meer over.

Maarten Dirksen Directeur

Al jarenlang een succesvolle samenwerking met o.a.