Organisatie Oude Muziek Utrecht
Met 70.000 bezoekers per editie is Festival Oude Muziek het grootste festival voor middeleeuwse, renaissance- en barokmuziek ter wereld. Naast het festival worden onder de naam Seizoen Oude Muziek nog zo’n honderd concerten en tournees georganiseerd in samenwerking met partners als TivoliVredenburg.
De uitdaging
“We werken met vier doelgroepssegmenten. De Fans en de Liefhebbers zijn ons kernpubliek en komen elk jaar. De Omnivoren en Passanten vormen het nieuwe publiek. Het was altijd een lastige keuze op wie we onze communicatie voornamelijk moesten richten. De Fans kennen de programmering bij wijze van spreken beter dan wijzelf en weten wel hoe een stuk klinkt dat we beschrijven als ‘in de lijn van Monteverdi’. Maar een nieuw publiek kun je met dat soort taalgebruik op de website juist afschrikken. We wilden het nieuwe publiek natuurlijk niet wegjagen, maar tegelijkertijd wilden we ook onze grootste groep kaartenkopers niet kwijtraken.”
De oplossing
“Met online personalisatie lukt het ons om zonder al te veel moeite onze verschillende doelgroepen aan te spreken. Zo kunnen we nieuwe doelgroepen op de site vragen of ze houden van ‘muziek in kerken’, terwijl we de fans vertellen dat het gaat om ‘renaissance polyfonie’. De concerten tijdens het festival labelen we met de doelgroepen en hun potentieel. Grote concerten in Tivoli of de Domkerk bijvoorbeeld zijn voor iedereen aantrekkelijk en moeten goed vol zitten, maar een klavecimbel recital in een klein zaaltje is voor de doelgroepen op instapniveau minder interessant.”
De samenwerking
“Ik vind personalisatie iets wat je gewoon moet proberen. Als organisatie in deze tijd moet je ook denken aan je verschillende doelgroepen. Dat hebben wij samen met Basic Orange denk ik goed gedaan. Basic Orange kan je er goed bij helpen en denkt mee. De afgelopen jaren is ons aantal vrienden gegroeid, hebben mensen meer gedoneerd en hebben we een bijzondere groei gezien in de kaartverkoop. Natuurlijk gaan we voor volle zalen, maar de gepersonaliseerde website maakt dingen ook daadwerkelijk makkelijker voor onze bezoekers. De informatie komt beter aan bij wie geïnteresseerd is en daar doe je het uiteindelijk voor. We willen tenslotte dat zoveel mogelijk mensen ons repertoire horen.”