Mockup Homepage Oude Muziek Png
Klantcase

Online personalisatie en festivalschema’s 

Ontdek hoe

Organisatie Oude Muziek Utrecht

Met 70.000 bezoekers per editie is Festival Oude Muziek het grootste festival voor middeleeuwse, renaissance- en barokmuziek ter wereld. Naast het festival worden onder de naam Seizoen Oude Muziek nog zo’n honderd concerten en tournees georganiseerd in samenwerking met partners als TivoliVredenburg.

Quote
"Een aantal jaar geleden begon ik met het specialiseren en segmenteren van onze marketing, en daar hoorde ook de website bij. Basic Orange heeft toen voor ons de vormgeving van de website aangepast en de upgrade gedaan naar Umbraco 7. We gingen in een keer drie CMS-versies omhoog. Nu ben ik er het meest trots op dat de site zo flexibel is en dat we er alles mee kunnen. De site is niet meer iets dat er een beetje bijhangt. We kunnen iedere festivaleditie en ieder seizoen voor een compleet nieuwe look and feel gaan. Al onze communicatie wijst nu naar de kaartverkoop op de site en daarmee is alles één geheel geworden.”
Juliëtte Dufornee Zakelijk coördinator Organisatie Oude Muziek
widget.Title

De uitdaging

“We werken met vier doelgroepssegmenten. De Fans en de Liefhebbers zijn ons kernpubliek en komen elk jaar. De Omnivoren en Passanten vormen het nieuwe publiek. Het was altijd een lastige keuze op wie we onze communicatie voornamelijk moesten richten. De Fans kennen de programmering bij wijze van spreken beter dan wijzelf en weten wel hoe een stuk klinkt dat we beschrijven als ‘in de lijn van Monteverdi’. Maar een nieuw publiek kun je met dat soort taalgebruik op de website juist afschrikken. We wilden het nieuwe publiek natuurlijk niet wegjagen, maar tegelijkertijd wilden we ook onze grootste groep kaartenkopers niet kwijtraken.”

widget.Title

De oplossing

“Met online personalisatie lukt het ons om zonder al te veel moeite onze verschillende doelgroepen aan te spreken. Zo kunnen we nieuwe doelgroepen op de site vragen of ze houden van ‘muziek in kerken’, terwijl we de fans vertellen dat het gaat om ‘renaissance polyfonie’. De concerten tijdens het festival labelen we met de doelgroepen en hun potentieel. Grote concerten in Tivoli of de Domkerk bijvoorbeeld zijn voor iedereen aantrekkelijk en moeten goed vol zitten, maar een klavecimbel recital in een klein zaaltje is voor de doelgroepen op instapniveau minder interessant.”

widget.Title

De samenwerking

“Ik vind personalisatie iets wat je gewoon moet proberen. Als organisatie in deze tijd moet je ook denken aan je verschillende doelgroepen. Dat hebben wij samen met Basic Orange denk ik goed gedaan. Basic Orange kan je er goed bij helpen en denkt mee. De afgelopen jaren is ons aantal vrienden gegroeid, hebben mensen meer gedoneerd en hebben we een bijzondere groei gezien in de kaartverkoop. Natuurlijk gaan we voor volle zalen, maar de gepersonaliseerde website maakt dingen ook daadwerkelijk makkelijker voor onze bezoekers. De informatie komt beter aan bij wie geïnteresseerd is en daar doe je het uiteindelijk voor. We willen tenslotte dat zoveel mogelijk mensen ons repertoire horen.”

Het resultaat

Expertises

Door ons toegepaste expertises

Ali

Wil je weten hoe we ook jouw festival online succesvol kunnen maken?

Ik vertel je er graag meer over.

Ali Sarani Accountmanager cultuur bij Basic Orange

Altijd op de hoogte?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief
Gerelateerde klanten

We maken ook websites voor: